Vad är google analytics?
Google Analytics är verktyget som hjälper dig se varifrån dina besökare kommer (t.ex sökresultat på Google, inlägg i sociala medier eller länkar från andra sidor) och vilka undersidor på din webbplats de väl besöker när de hittat dit.
När du har denna information kan du utveckla din sida utifrån denna, t.ex. genom att jobba på din sidas sökmotoroptimering om den får lite trafik från organiska sökresultat, eller öka din närvaro i sociala medier om du har dåligt med besökare därifrån. Oavsett vilken typ av verksamhet du bedriver har du mycket att tjäna på att undersöka din besöksstatistik och dra slutsatser från denna.
1. Logga in och registrera dig
Att komma igång är enkelt. Du loggar in på det Google-konto du vill använda och registrerar det på deras hemsida, tryck på registrering längst ute till höger.
2. Fyll i dina uppgifter
Du ska nu fylla i dina uppgifter; döp ditt konto och hemsidan till något passande för din verksamhet och lägg in sidans url i fältet. Välj sedan branschkategori och tidszon och tryck på ”Få spårnings-id”.
3. Kopiera spårnings-scriptet och lägg in det på din sida
Nu har du fått det script som du behöver för att installera statistikverktyget på din sida. Det du gör nu är att kopiera script-koden och lägger in den i headern på din sida. Många CMS-verktyg har speciella fält där spårnings-scriptet kan läggas in, så detta slipper göras manuellt.
Så här kan det se ut i Worpdress när du lägger in spårningsscriptet. Finns stöd för detta hittar du oftast fältet under temainställningar -> generella inställningar.
4. All good to go!
Så där, nu är sidan inlagd och redo att loggas. Observera att det kan dröja lite från att du lagt in spårningsscriptet till det registreras. Det kommer också vara svårt att dra några slutsatser direkt då Google börjar logga besöksdata från den dag Analytics installeras på din sida, men första steget är i alla fall avklarat. Stay tuned för fler instruktioner!