Produkten
Du kanske redan har en produkt och helt enkelt vill sälja den på det enklaste och snabbaste sättet.
Det är också möjligt att du inte har en produkt eller nisch än, då finns det flera lösningar. En av dessa kallas ”dropshipping”.
Dropshipping är ett koncept där du får allt i en färdig paketlösning. En leverantör är således ansvarig för både försäljning, stora delar av marknadsföringen, och inte minst produkterna från ett ofta stort urval. Allt du behöver göra är att registrera ett konto, välja en produktlinje och sedan går allt av sig själv
Om du å andra sidan redan har ett företag med flera distinkta produkter, eller om du bara vill ha mer vinst och kontroll, är det viktigt att titta på mer skräddarsydda lösningar.
Butiken
Om du har bestämt dig för din egen lösning är alternativen många.
Nu är det också så att de flesta har vissa förväntningar och standarder, så även om unika produkter och mönster gör att du sticker ut från den enorma mängden onlinebutiker, måste du erbjuda en vissa funktioner som kunder redan är vana vid bland annat produktöversikt , sök, kundvagn, leverans och betalning.
Att ha världens mest kreativa webbutik hjälper lite om den är svår att överblicka, att söka efter produkter på eller om den saknar funktioner som ”liknande produkter” när en produkt visas. Andra saker som kan påverka upplevelsen negativt är om webbshoppen har ett besvärligt varukorgssystem eller icke-standardiserade betalningsalternativ.
Du behöver inte göra allt själv eller uppfinna hjulet på nytt. Att använda ett system där du är ansvarig för mycket av designen, medan själva systemet redan har inbyggd sökfunktionalitet, produktpresentation och kundvagn med integrerad betalningslösning, är en bra balans och vad de flesta småföretag och entreprenörer använder. Sådana lösningar ger ofta bra valfrihet med design utan att för den delens skull behöva kosta skjortan.
Vissa leverantörer har månadspris för leverans och drift, medan andra tar en procentuell andel av varje försäljning.
Du kan också göra systemet själv från grunden, men det kan kosta flera hundra tusen kronor att förverkliga om du tar hjälp av en konsult.
Djungeltrummor
Nu när vi har system för produkt och webbutik på plats är det dags att låta världen veta om din existens.
Ju bättre du är på att hålla kontakten med dina kunder, desto större är chansen att de fortsätter att handla av dig. Många betalar gärna mer för att få en kundupplevelse som får dem att känna sig mer speciella, så låt oss se lite på vad vi har att välja mellan.
Här lönar det sig att följa trender – särskilt i sociala medier. Numera är, t.ex. Snapchat, Tik Tok, Twitter och Instagram i vinden. Dessutom är Facebook och Youtube viktiga stabila plattformar.
Se till att du har en aktiv kanal mot kunderna på dessa medier. Skapa till exempel produktvideor och ”Hur man gör” på YouTube, och marknadsför gärna dessa via Facebook. Håll tävlingar och kampanjer på Snapchat och Tik tok – detta uppmuntrar kunder att besöka din Instagram-profil. Ju fler tvärlänkar och erbjudanden som uppmuntrar kunder på en plattform att också besöka dig på en annan, desto bättre.
Google och blocket.se är just nu några av de största plattformarna för produkter, och här är det viktigt att komma så långt upp i sökresultaten som möjligt. Metoden att göra detta på är det som som kallas för ”SEO” (sökmotoroptimering). Lite förenklat kan man säg att det handlar om att länka dina produkter till populära nyckelord, ofta kombinerat med unika namn som gör det enkelt för kunden att associera sökningen till ditt företag och dina produkter senare. Du kan läsa mer om detta i vår artikel om sökmotoroptimering.
Det finns flera SEO-verktyg som hjälper till med struktur och format för att uppnå goda resultat.
Korta unika namn associerade med trendiga användningsområden får sina helt egna platser i vår hjärna när vi associerar samman produkter med företag.
Om du kompletterar din webbutik och din webbplats med bra artiklar om till exempel hur man gör en fantastisk tomatsås, kommer du att flytta upp på Google – som är mycket förtjusta i innehåll som har korrekt sammanhang och kompletterande betydelse.
Att ha en löpande SMS-tjänst som kunden kan registrera sig för, eller ett e-postbrev kommer att påminna kunden om din existens och att de behöver det du har att erbjuda.
Låt oss sammanfatta och gå igenom några specifika tips och punkter för hur du kan gå vidare:
Receptet
- Ha en tydlig affärsplan och en översikt över målgruppen, vem dina konkurrenter är och hur mycket tid och pengar du har, anpassa receptet till dessa faktorer.
- För användarupplevelsen måste funktionen vinna över kreativitet. Det är a och o att ha en webbutik som är lätt att söka i, har en enkel kundvagn, har bra leveranslösningar och välkända säkra betalningslösningar.
- Använd visuella element i både reklam och produkter, ha med mycket bilder på produkterna för gillar ingen att köpa något blint.
- Se till att använda en server i t.ex. Norge om du har norska kunder, hastighet är viktigt för kundupplevelsen.
- Gör det enkelt för kunden att hålla kontakten med dig både proaktivt och passivt. De flesta SEO-verktyg visar också hur många träffar dina olika sidor / produkter har.
- Använd trender för allt det är värt. Om det är jul, skriv in jultema i din artikel, så matchar du också rätt tid, inte bara rätt produkt.
- Ge aldrig upp, saker tar tid, lycka till.